|
Το σχέδιο νόμου που
δόθηκε στη δημοσιότητα για τα
κίνητρα ιδιωτικών επενδύσεων για
την οικονομική ανάπτυξη και την
περιφερειακή σύγκλιση, σύμφωνα με
τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου
Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος,
βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση
καθώς κάνει αποδεκτά σημαντικά
αιτήματα των εξαγωγικών
επιχειρήσεων της χώρας.
|
Στα θετικά του σημεία
συγκαταλέγονται:
- η κατάργηση της
διάκρισης μεταξύ παλαιών και νέων «φορέων»
- η κατάργηση της σύνδεσης
ύψους ενίσχυσης με δημιουργούμενες
θέσεις απασχόλησης και η σύνδεση
της απασχόλησης με τις
επιχορηγήσεις
- η μείωση του κατώτερου
ποσοστού της ίδιας συμμετοχής του
επενδυτή στο 25%
- η αύξηση του ανώτατου
ποσοστού επιχορήγησης στο 55%
- οι αυξημένες ενισχύσεις
έως και 15% στις μικρομεσαίες
επιχειρήσεις ανεξαρτήτως τομέα
δραστηριότητας
- η δυνατότητα
σχηματισμού αφορολόγητου
αποθεματικού και η απαλλαγή των
επιχειρήσεων από το φόρο που
αναλογεί στο ύψος της επένδυσης για
διάρκεια 5 ετών
- η απλούστευση του
επενδυτικού πλαισίου και της
διαδικασίας
- η καθιέρωση της
δυνατότητας προκαταβολής έως και
του 30% της κεφαλαιακής ενίσχυσης με
την κατάθεση της εγγυητικής
επιστολής
- η συντόμευση του χρόνου
από την υποβολή της πρότασης ως την
έγκρισή της
- η δυνατότητα υποβολής
της αίτησης υπαγωγής στις
διατάξεις του νόμου καθ’ όλη τη
διάρκεια του έτους.
Σημαντικά θετικά στοιχεία
του νομοσχεδίου είναι η διεύρυνση
των επενδυτικών σχεδίων στον
τριτογενή τομέα όπως η
δημιουργία εμπορευματικών σταθμών
και διαμετακομιστικών κέντρων, η
δημιουργία υποδομών αποθήκευσης,
συσκευασίας και τυποποίησης, η
παροχή υπηρεσιών εφοδιαστικής
αλυσίδας και η δημιουργία
ευρυζωνικών δικτυακών υποδομών.
Επίσης σημαντική είναι η
δυνατότητα πραγματοποίησης
επενδύσεων από υφιστάμενες
επιχειρήσεις για ειδικά
επενδυτικά σχέδια παραγωγής
καινοτομικών προϊόντων,
αναβάθμισης της ποιότητας των
παραγόμενων προϊόντων ή και
υπηρεσιών, αποθηκευτικών χώρων
logistics καθώς και ολοκληρωμένων
πολυετών επιχειρηματικών σχεδίων
άνω των 3 εκ.€.
Τα παραπάνω στοιχεία
μπορούν να ενισχύσουν την
ανταγωνιστική θέση των
επιχειρήσεων στη διεθνή αγορά
στηρίζοντας και προωθώντας ανάλογα
την εξωστρέφειά τους. Επίσης
μπορούν να βοηθήσουν τις
επιχειρήσεις του Ν. Θεσσαλονίκης,
αφού ο εν λόγω νομός δεν εντάχθηκε
στο σύνολό του σε ειδική ζώνη
κινήτρων με επιχορήγηση σε ποσοστό
όσο της (πρώην) Γ’ Ζώνης κινήτρων
Η ανταγωνιστικότητα των
προϊόντων και υπηρεσιών σε διεθνές
επίπεδο και ειδικότερα ο εξαγωγικός
προσανατολισμός της επιχείρησης ή
η υποκατάσταση εισαγωγών καθιερώνεται
ως κριτήριο υπαγωγής στο καθεστώς
των ενισχύσεων, στο οποίο ο ΣΕΒΕ
αναμένει να δοθεί ιδιαίτερη
βαρύτητα στην Υπουργική Απόφαση
που θα προβλέπει τη βαθμολόγηση και
τον τρόπο εφαρμογής του εν λόγω
κριτηρίου.
Η υιοθέτηση αυτού του
κριτηρίου αποτελούσε ένα από τα
κυριότερα αιτήματα του Συνδέσμου,
εκείνο όμως που δεν προβλέπεται
στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο είναι η
διασφάλιση συγκεκριμένων
ενισχύσεων για τις επιχειρήσεις με
εξαγωγικό προσανατολισμό ή
υποκατάσταση εισαγωγών με τη μορφή
είτε επιπλέον ποσοστού ενίσχυσης
είτε δέσμευσης ορισμένου ποσοστού
των κονδυλίων για τις επιχειρήσεις
αυτές. Μία τέτοια πρόβλεψη
υπαγορεύεται από τη δραματική
κατάσταση του εμπορικού ισοζυγίου
αγαθών της χώρας μας, το οποίο για
το 2003, παρά τη σχετική αύξηση των
εξαγωγών σε σχέση με το 2002 (10,9%), όχι
μόνο παρέμεινε αρνητικό, αλλά το
έλλειμμα του εκτοξεύθηκε στα 27,7 δις
€ αντικατοπτρίζοντας την αύξηση
των ελληνικών εισαγωγών, ενώ η χώρα
μας κατατάσσεται μεταξύ των χωρών
μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης (των 15
και όχι των 25) προτελευταία με
τελευταία το Λουξεμβούργο και οι
ελληνικές εξαγωγές αποτελούν το 0,5%
των κοινοτικών και το 41,5% των
εξαγωγών της Πορτογαλίας! (τα
στοιχεία αφορούν τις 15 και όχι το
σύνολο των 25 χωρών μελών της ΕΕ)
Αναφορικά με την περιφερειακή
σύγκλιση και ανάπτυξη που
αποτελεί έναν από τους κρίσιμους
στόχους του νομοσχεδίου, ο ΣΕΒΕ
πιστεύει ότι ο στόχος αυτός δεν θα
μπορέσει να επιτευχθεί αν δεν
καθοριστεί εκ των προτέρων με
σαφήνεια μέσω του νόμου ότι θα
δοθεί προτεραιότητα στις
επενδύσεις του δευτερογενούς αλλά
και τριτογενούς τομέα και στις
επενδύσεις στην περιφέρεια μέσω
της εκ των προτέρων κατανομής των
σχετικών κονδυλίων κατά περιφέρεια.
Επίσης η αναφορά στο νόμο
των ολοκληρωμένων επενδυτικών
σχεδίων θα πρέπει να έχει μία
σαφή περιφερειακή διάσταση μέσω
της ποσόστωσης των κονδυλίων
που αφορούν σε επενδύσεις στο νομό
Αττικής.
Τέλος, αναφορικά με τις
επενδύσεις στην αλλοδαπή ο
Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου
Ελλάδος εκτιμά ότι θα πρέπει να
υπάρξει επέκταση των ενισχύσεων
στην αλλοδαπή για Μικρομεσαίες
Επιχειρήσεις, με βάση σύνθετα
κριτήρια και κυρίαρχο εκείνο της
διατήρησης του επιχειρηματικού
κέντρου και των επιτελικών
δραστηριοτήτων της επιχείρησης
στην Ελλάδα και όχι μόνο τη συμβολή
της επένδυσης στη διεύρυνση των
παραγωγικών δυνατοτήτων
παραμεθόριων περιοχών της.